Nagłówek
Treść strony
Pomoc suszowa – uprawy rolne
Producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem suszy lub powodzi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 70% danej uprawy, mogą od 14.09.2018 r. do 28.09.2018 r. składać wnioski o udzielenie pomocy.
Stawka pomocy wynosi 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi objęły co najmniej 70% danej uprawy.
Wnioski należy złożyć do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Formularz wniosku będzie dostępny na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (www.arimr.gov.pl).
Pomoc będzie udzielana:
a) poza formułą pomocy de minimis, na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 702/2014 – w przypadku gdy szkody spowodowane tegoroczną suszą lub powodzią, oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód będą wynosić powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, albo
b) w ramach formuły pomocy de minimis, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1408/2013 – w przypadku gdy powyższe szkody będą wynosić nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej lub średniej rocznej produkcji roślinnej.
Termin składania wniosków o udzielenie pomocy przez producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 30 % danej uprawy i mniej niż 70% danej uprawy oraz stawka pomocy zostanie ogłoszona po zakończeniu szacowania szkód w tych gospodarstwach przez komisje powołane przez wojewodów.
Kwota pomocy będzie podlegała pomniejszeniu o 50% dla producentów rolnych nieposiadających polisy ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych, z wyłączeniem łąk i pastwisk, w gospodarstwie rolnym.
Jak wynika z powyższego, wskazana stawka dotyczy tylko tych upraw, w których straty wyniosły co najmniej 70%. Dla pozostałych strat, wynoszących co najmniej 30 % i mniej niż 70 % stawka pomocy i termin naboru zostaną ogłoszone odrębnie. Oznacza to, że rolnik, który ma straty w uprawach co najmniej 70 % a w innych uprawach co najmniej 30 %, będzie mógł złożyć wnioski w obu naborach, odrębnie dla poszczególnych przedziałów strat.
Do pomocy finansowej kwalifikować będzie co najmniej 30 % strat w danej uprawie (na danym polu), np.
W protokole stwierdzono: stratę w pszenicy ozimej 80 % na powierzchni 8 ha, stratę w pszenicy ozimej 30 % na powierzchni 5 ha i 0 % strat w pszenicy ozimej na powierzchni 2 ha – w pierwszym naborze od 14 września rolnik może złożyć wniosek na 8 ha a dodatkowo w drugim naborze wniosek na 5 ha.
Po opracowaniu wzoru wniosku przez DWK i zasad przyznawania pomocy klęskowej, departament przeprowadzi szkolenie dla wszystkich BP za pośrednictwem Skypa.
Proszę również zwrócić uwagę na fakt, że pomoc będzie udzielana w dwóch formułach: pomocy publicznej i pomocy de minimis, w zależności od % obniżenia dochodu w gospodarstwie. W odróżnieniu od pomocy określonej w § 13 rozporządzenia, pomoc określona w § 13r może być również udzielona, gdy obniżenie dochodu obliczone jest tylko w produkcji roślinnej. Dane te, tj. obniżenie dochodu ogółem jak i obniżenie dochodu w produkcji roślinnej będą określone w protokole szacowania strat. Dodatkowo rolnik we wniosku będzie zaznaczał, czy należy uwzględnić straty ogółem w gospodarstwie czy straty w produkcji roślinnej.
W przypadku pomocy publicznej limit 15 tyś. Euro w okresie trzech lat obrotowych nie obowiązuje.
W formule de minimis protokół strat nie jest poświadczany przez wojewodę, w formule pomocy publicznej na protokole oszacowania strat musi znaleźć się adnotacja wojewody o wystąpieniu szkody.
- autor: Celestyna Nockowska, data: 2018-09-12
Dane kontaktowe
Kontakt
Urząd Gminy Głowno
95-015 Głowno
ul. Kilińskiego 2
tel. (42) 719-12-91
tel. (42) 719-13-54
fax (42) 719-20-08
email: sekretariat@gmina-glowno.pl
adres skrytki epuap.gov.pl: /gminaglowno/skrytka
Urząd Gminy czynny jest w godz. 7:30 - 15:30
Kasa Urzędu czynna jest w godz. 7:30 - 13:00
Konto do wpłat podatków i opłat lokalnych,
opłat skarbowych, za wypisy, za wodę itp.
49 8787 0000 0000 0563 2000 0005
Konto do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
32 8787 0000 0000 0563 2000 0117
NIP: 733-13-04-861