Nagłówek
Treść strony
Kampania Informacyjna Systemu "Dokumenty Zastrzeżone"
System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwość ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła.
Należy pamiętać, że wobec liczny prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!
Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Zastrzeganie jest możliwe w bankach (osobiście - w kilkanastu tysiącach placówek w całym kraju oraz telefonicznie - o ile ktoś jest klientem baku, który wdrożył już taką usługę), a także za pośrednictwem konta na portalu bik.pl (o ile założono je jeszcze przed utratą dokumentów).
Co robić w przypadku utraty dokumentów?
- Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
- Powiadomić Policję (gdy utracono je w wyniku kradzieży).
- Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Gdzie i jak zastrzegać?
- W każdej placówce swojego banku.
- Jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących Klientami danego Banku (aktualna lista).
- Poprzez konto na www.bik.pl.
Jakie rodzaje dokumentów należy zastrzegać?
Wszystkie dokumenty potwierdzające tożsamość. Najważniejsze z nich to:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka wojskowa,
- książeczka żeglarska,
- dowód rejestracyjny,
- karta pobytu,
Zastrzegane są także:
- dowody rejestracyjne,
- karty płatnicze.
Tygodniowo zastrzeganych jest nawet 4 tys. dokumentów, a liczba ta stale rośnie.
Dlaczego należy zastrzegać utracone dokumenty?
Każdego dnia dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.
Zagubienie lub utrata któregokolwiek z dokumentów tożsamości może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie cudzej tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe.
Dokumenty wykorzystywane są m.in. do:
- wyłudzenia pożyczki,
- wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
- kradzieży wypożyczonego samochodu i innych przedmiotów,
- zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.
Więcej informacji: www.dokumentyzastrzezone.pl
- autor: Anna Marciniak, data: 2017-11-23
Dane kontaktowe
Kontakt
Urząd Gminy Głowno
95-015 Głowno
ul. Kilińskiego 2
tel. (42) 719-12-91
tel. (42) 719-13-54
fax (42) 719-20-08
email: sekretariat@gmina-glowno.pl
adres skrytki epuap.gov.pl: /gminaglowno/skrytka
Urząd Gminy czynny jest w godz. 7:30 - 15:30
Kasa Urzędu czynna jest w godz. 7:30 - 13:00
Konto do wpłat podatków i opłat lokalnych,
opłat skarbowych, za wypisy, za wodę itp.
49 8787 0000 0000 0563 2000 0005
Konto do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
32 8787 0000 0000 0563 2000 0117
NIP: 733-13-04-861